Saturday, 15 June 2013

Kabus..

Posted by Syau Qah at 07:50 0 comments


Kabus..

Friday, 14 June 2013

Awak, Saya Sayang Sangat-Sangat! 2

Posted by Syau Qah at 20:21 0 comments


Setelah dua hari Nur menyatakan hasrat dia ingin berkahwin dengan lelaki pilihan abahnya, akhirnya berita itu sampai ke pengetahuan Haji Bahar. Abah Nur begitu gembira dengan keputusan anaknya menerima jodoh di antara dia dan anak Tuan Iskandar. Rupa-rupanya, ibu Nur sengaja menyembunyikan perkara tersebut dari pengetahuan suaminya. Dengan harapan, suaminya dan tuan Iskandar melupakan sahaja niat untuk menjodohkan anak mereka berdua.

Abang sudah nekad nak menikahkan mereka berdua ke?” Tanya Puan Katijah dengan nada mendatar. Sedikit keluhan darinya. Dia menyandarkan badan ke dinding katil sambil membetul-betulkan selimut yang hanya tersarung di hujung kaki.
Nur masih muda bang, baru dua puluh tahun!” Sambungnya lagi mempertahankan keputusannya sebelum ni.

Tijah jangan risaulah, abang yakin dengan anak kita, Nur tu!” tuturnya membalas pertanyaan isterinya.
Lagipun Tijah, abang sudah berjanji dengan Tuan Iskandar pasal perkara ni. Nanti apa pula yang dikatanya kalau abang tiba-tiba membatalkan janji kami..” seraya Haji Bahar melabuhkan punggung di sisi isterinya. Sejurus itu, dia mengenggam jemari isteri untuk berkongsi keyakinan terhadap perkara itu. Dia tahu, isterinya itu begitu risau dengan masa depan anak kedua mereka.

Abang ni, macam yakin sangat dekat Nur tu! Lainlah kalau kakaknya si Nuri..” kegusaran hati Puan Katijah masih belum terpadam. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu fikir langsung pasal ni. Sesak nafas!

Hemm, awak ni...kenapa pula nak samakan Nur dengan Nuri? Kan Nuri tu sudah lama berkahwin dengan pilihan dia sendiri?? Dah ada anak seorang pun.” dahi Haji Bahar berkerut memandang isterinya.

Bukannya apa bang, Tijah maksudkan ni pasal umur mereka tu lah. Kalau umur Nur tu sama dengan kakaknya Nuri, legalah juga hati ni bang..” dia sudah menundukkan muka ke arah genggaman tangan suaminya itu.

Perempuan Tijah, cepat matang. Jangan risau sangat dengan Nur tu, bukannya Nur tu tidak matang pun kan? Cuma skil memasak tu saja yang dia kurang. Awak ajar-ajarlah dia..insyaAllah, pandai jugak Nur tu nanti!” Haji bahar mengukir senyum tatkala terbayang anaknya itu hebat memasak seperti isterinya.

Si Firdaus tu, baik orangnya Tijah..memang abang sendiri pun hendak sangat jadikan dia menantu kita..umur pun sudah masuk dua puluh lapan. Sedang elok sangatlah tu!” tambah Haji Bahar lagi.

Hemmm, dia memang baik bang, tapi baik dia tu tak semestinya baik pada Nur. Tapi mana-mana abang lah. Kalau abang sudah cakap macam tu..Tijah akur saja.”
'Nur, Nur! Kau pun satu. Macam mana pula kau boleh terfikir untuk setuju?' hati Puan Katijah berbisik kecil.

Macam tu lah isteri abang, sokong keputusan suami!” ketika itu isterinya sudah menarik selimut membaringkan diri ke sebelah kiri. Merajuklah tu! Haji Bahar yang sedar dengan gelagat isterinya itu sedikit tertawa seraya menggelengkan kepala.

* * *

Pagi yang indah, Nur sedikit berlari menuruni anak tangga. Apa tidak, dia sudah agak lewat ke kuliahnya. Kereta Intan sudah beberapa minit terparkir di hadapan rumah setia menunggu ketibaan Nur.

Ibu, Nur pergi dulu ya!” Kata Nur terus menyalami ibunya yang berada di dapur. Tengah sediakan sarapan agaknya.

Aik? Sarapan tak nak ke? Soal ibunya.

Nur dah tak sempat dah ni ibu, ada kerja sikit awal pagi ni” Jawab Nur kepada ibunya yang masih terkebil-kebil memandangnya.

Aa, yelah..hati-hati yer” ujar ibunya sempat berpesan sebelum Nur menghilang di sebalik pintu.

Nur terus memakai kasut bertumit dua inci itu disepadankan dengan baju kurung modennya berona coklat. Langkah kaki sudah dipercepatkan menuju ke kereta Intan yang terparkir di bahu jalan.

Amboi Nur oi~ awal sangat kau hari ini?” tutur Intan sebaik Nur membuka pintu bahagian penumpang depan. Nur tersengih memandang wajah Intan.

Sorrylah, aku lewat bangun tadi! Yelah, siapkan assignment semalam. Aku nak cepat siapkan, final exam kan dah nak dekat. Sempat aku ulangkaji banyak nanti” ujar Nur memberi penerangan. Intan menggelengkan kepalanya. Nur membetulkan kedudukannya kemudian menarik tali pinggang keledar di sebelah kiri dia.

Banyaklah alasan kau! Jangan-jangan dibuai mimpi dek kerana hari bahagia tu kot” Nada intan terhenti-henti menuturkan kata-kata menahan tawa.

Mata Nur terbuntang luas. Boleh dia kenakan aku? Bisik dia.
Aish, jalan lah! Kesitu pulak. Dahlah ibu habis-habisan hentam aku tempoh hari..!” Nur menjeling tajam. Geram agaknya.


Ishhh gurau jer lah!” intan menoleh kepada Nur temannya sekilas. Tawanya masih sukar dihilangkan. Tidak lama kemudian keretanya meluncur laju meninggalkan kawasan itu.

* * *

BUBPPP!!” 'Aduhh benda apa yang aku langgar ni?' Nur yang sudah jatuh terduduk itu memandang kepada sepasang kaki yang berada di hadapannya. Muka dia pula perlahan-lahan didongakkan.

'Subhanallah' mata Nur membulat.



Wednesday, 12 June 2013

Adriana Calcanhotto - Fico Assim Sem VocĂȘ

Posted by Syau Qah at 08:49 0 comments
Lagu ni saya selalu dengar sejak dua tahun lalu :)
Entah random search dari youtube. BTW, lagu ni memang sedap bagi yang berjiwa-jiwa macam saya :P..heheh gurau jer!

okey, here we go!


Tuesday, 11 June 2013

Awak, Saya Sayang Sangat-Sangat! 1

Posted by Syau Qah at 00:10 0 comments



“Ibu, Nur nak kahwinlah!” tutur Nur serius namun sedikit tersipu-sipu seraya duduk bersila bersama ibunya di sisi dapur.
Hendak terbatuk dibuatnya, nasib baik tidak tersedak dek air liur sendiri. Mata Puan Katijah membulat seketika mendengar kata-kata dari mulut anaknya yang selesa dipanggil Nur itu. Dia lalu menjeling memandang Nur. Tangan dia yang dari tadi rancak menghiris-hiris bawang dengan pisau itu dilepaskan seketika.

“Amboi-amboi! Kecik-kecik lagi dah gatal nak kahwin. Kau ingat, kahwin ni perkara main-main ke? Dengan siapa ni??!” Panjang lebar kata-kata Puan Katijah mengomel anak keduanya itu.

“Aik?? bukan ibu dan abah jugak ke yang nak jodohkan Nur dengan anak Puan Zarina tu?”
Bukannya jawapan yang diberi, pertanyaan pula yang dilontarkannya kembali. Nur mencebikkan mulutnya sekejap berserta dengan senyuman yang sukar ditafsir.

Puan Katijah seolah-olah tersentak juga dengan persoalan Nur kepadanya. Terkebil-kebil. Dahinya pula berkerut-kerut memandang Nur. Dia dah tahu ke? Agakya itulah yang bermain-main di benaknya sekarang.

“Nur tahu dari mana ni? Dia mula bertanya. Tangannya mula mencapai kembali pisau yang diletakan tadi untuk menghiris bawang yang masih banyak itu.
“Nur terdengar hari tu, abah dengan ibu tengah berbincang di beranda rumah.” Senyuman yang tidak putus dari Nur membuatkan ibunya memandang dia atas bawah. Dah kenapa budak ni? Puan Katijah mengerut dahi.

“Itu jodoh yang dirancang oleh abah dan Tuan Iskandar! Ibu tidak terlibat, dan ibu tidak setuju pun kamu dijodohkan! Puas hati?” tutur Puan Katijah mencebik mulut. Agaknya sudah meluat dengan gelagat anaknya itu.

'Erk!' Nur memuncungkan mulut. Dia tidak puas hati dengan kata-kata dari ibunya sebentar tadi.
“Haa, muncung-muncung mulut ni ada yang tak kena lah ni! Jangan mimpilah nak kahwin dalam umur 20 ni. Ibu dulu 25 baru terfikir nak kahwin tau!” bentak ibunya kembali cuba menyedarkan Nur.

“Ibuu nii~ orang nak kahwinlah. Masa ni lah sesuai nak kahwin tau. 20 tu sudah cukup baik ibu tahu?? haa~ nenek puan dulu pun masuk 18 sudah kahwin! Lagipunn, benda baik ibu, tak boleh banyak tangguh! ” Nur mengukir senyuman lebar dengan kata-kata yang diucap dari mulutnya.

“Memang Nur pandai, orang dulu tidak sama dengan zaman kamu..umur 17 tahun pun sudah tahu tanggungjawab. Tidak sekolah pun sudah tahu itu ini. Mengetam padi seorang-seorang pun tidak apa. Boleh hidup! Nur?? Diploma pun belum habis sudah berangan nak kahwin pula??!! sengaja Puan Katijah menyindir Nur agar menutup kembali buku angan-angan untuk berkahwin seawal ni. Jelingan mata tajam dilemparkan. Nur sekejap tersengih sekejap tersenyum tawar dengan olahan fakta tidak rasmi mengenai perbezaan zaman antara dia dengan neneknya.

'Kesitu pulak!' Bisik Nur kecil. Dia mengeluh panjang kala ini.

'Tahu takper!' Itulah yang berbisik di hati Puan Katijah pula sekarang ni.
“Skill apa yang Nur ada? Memasak?” Tanya Ibunya menambah.

“Nasi ayam!” jawab Nur spontan.

“Lauk?”

“Telur goreng kot” Nur sudah menggaru kepalanya yang tidak gatal.

“Itu saja?? Ibu berani bagi tempoh seminggu saja, tong dram lah suami kau Nur oii~
belum lagi bab menjaga pakai makai dan jaga anak! Ibunya kini sudah menggelengkan kepala kiri kanan. Dia ingat, kacang kot benda kahwin ni?

“Ibu...” tambah muncung mulut si Nur.

“Dahlah tu Nur, jangan bermimpi nak kahwin. Habiskan dulu diploma tu, kemudian sambung degree! Lepas degree, dapat kerja barulah kahwin! Faham!? Putus Puan Katijah kepada anaknya.

“Ibu, lepas Nur kahwin nanti..Nur belajarlah semua tu. Nur janji, Nur akan jadi isteri dia dan anak ibu yang mithali!” Celah Nur spontan mengangguk-anggukan kepalanya.

“Dah cukuplah tu Nur!” kata ibunya masih dengan keputusan yang sama.

“Hemm yelah ibu, yelah!” Lalu Nur mengangkat kaki meninggalkan ibunya yang masih setia menghiris bawang. Bukan dia marah kepada ibunya soal ketidak setujuan kahwin tu. Tapi soal dia malu besar dek dikenakan Puan Katijah.

'Ini kerja Lyn, Intan dan Sofea lah ni! Paksa aku tanya ibu soal aku dengan anak Puan Zarina! Lelaki itupun aku tak kenal~ Dan boleh pulak aku terpengaruh sama nak kahwin macam diorang tu! Aish~ malu-malu! Mana aku nak letak muka lepas ni?? Aduh~'

“Aik?? tak nak tolong ibu hiris ni ke?! Soal ibunya separuh menjerit ke arah Nur yang sudah menghilang dari pandangannya.

“Nur! Nurul Istiqomah! Puan Katijah melaung nama Nur tetapi tiada sahutan.
“Haish! Budak ni, dia datang sembang semata-mata nak tanya soal kahwin ke?”

* * * *

Kaki Nur melangkah masuk ke dalam biliknya. Dia baru sahaja mengambil air wudhu dari bilik mandi disebelah bilik kakaknya Nuri. Dia menyarungkan telekung berona hijau muda lalu melabuhkan punggung di birai katil menanti azan asar.

'Baik aku sms Intan kejap' getusnya seraya mencari-cari telefon bimbitnya di kocek beg sandang.Senyumannya melebar tatkala memegang objek itu. Jarinya kini mula menekan butang-butang
telefon.

Salam Intan, makluman..plan korang dah failed totally! Aku yang malu besar tahu!”

Aik? Ni mesti kau tak tanya baik2 ni dekat ibu engkau kan!” Jawab Intan di peti simpanan telefon Nur. Dalam diam Nur mengakui kata-kata Intan.

Hem, takpelah..lupakan saja plan korang!” balas Nur lagi.
Aduh Nurul, kau janganlah putus asa..tinggal kau saja yang belum kahwin dalam group kitorang tahu! Lagipun kahwin awal ni ada baiknya, kau boleh elak maksiat dari berlelusa!”

Iyeee! Itu bagi korang, tapi aku takde bf langsung. Peluang aku nak buat maksiat tu zero tahu tak?!” balas dia kepada Intan.

Amboi2, yakin sangat kau. Kan kau dah ada jodoh aturan dari keluarga kau?? ambil peluanglah!”
Menggeleng Nur sekejap dengan jawapan Intan. Dia ingat senang nak kahwin? Ibu aku pun tak setuju dengan rancangan abah tu. Hati Nur tidak habis-habis bermonolog.

Atau pun beginilah, kau goda anak Puan Zarina tu..bolehlah korang cepat2 kahwin!”

Molek sangat lah tu! Kau ni, baru saja cakap soal nak elak maksiat..ni nak buat maksiat pula?? eh, nantilah aku fikir balik.. aku nak solat ni. Oh ya, baby dah okey?” tanya Nur tiba-tiba menukar topik perbualan.

Baby Shira dah okey..biasalah demam budak nak belajar benda baru~” Intan membalas.
'Rasa rindu pula dengan baby Shira tu~' bisik Nur kecil. Rasa rindu diselang selikan rasa cemburu melihat kebahagiaan teman-teman lain mendatang. Dia mengabaikan sahaja mesej dari Intan. Dia meletakkan telefon bimbitnya di atas meja solek lalu menghampiri sejadah yang terlipat kemas si almari baju. Pantas sahaja tangannya membentangkan sejadah itu. Seterusnya dia melaksanakan tanggungjawab dan amanahnya sebagai seorang yang beriman kepada Allah S.W.T.

Monday, 10 June 2013

Next Novel Dalam Pemerhatian. Nak Post Ke Tak??

Posted by Syau Qah at 23:58 0 comments
Assalamualaikum, sebenarnya baru sahaja terfikir nak post novel ni. Takpelah, post saja!

Sebelum tu, kita dengar dulu lagu ni. hiks


Sangat suka dengan lagu-lagu lama ^_^. .this is the one! enjoy~
 

Syauqah :: Cerita Novel Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea