Wednesday 27 January 2016

( Full Novel ) Suamiku 19 Tahun [ Bab 3]

Pesan, nasihat mama dan abah aku pahat kemas ke dalam hati. Siap dikunci lagi!

“Jaga solat, makan minum..jaga maruah diri.” pesan abah kembali sebelum aku berangkat meninggalkan mereka. Kakak pula, adalah sekali dua hubungi aku, tanya aku macam-macam. Sebenarnya tempoh hari, dia nak tolong aku carikan rumah sewa , tapi aku menolak secara baik kerana aku sedar, dia pun sibuk..dengan jaga makan minum suami dan anak-anak dia..takut menganggu pulak. Lagipun aku teramat free nak buat semua tu. Aku faham, kakak risaukan keadaan aku. maklumlah, tempat orang. Tapi aku ni nak berdikari!

“Haa Ika, kau jaga diri baik-baik tau! Tahulah tempat baru kan..be careful! Ada apa-apa hal, beritahu kita orang!” begitulah Kak Fiza. Asyik membebel je, mengalahkan mama! Tapi aku tahu, akak memang baik sangat. Diluar sedar, aku tersenyum memikirkan mereka semua. Syukur Alhamdulillah aku dikurniakan sebuah keluarga yang sebegini. Dengan tingkah abah yang tegas, mama yang penyayang…kak Fiza yang kuat membebel…semua cukup! Hehe~

Aku meletakkan bagasi di dalam bilik sebaik membuka pintu bilik rumah sewa dan hempaskan tubuh ke atas katil. Penat pulak! Tapi nak juga aku merasa suasana baru ni. Keluar kejap lah! Kebetulan hari ini hari ahad, jadi apa salahnya aku ambil peluang bersiar-siar di sekitar kawasan perumahan? Baiklah, jom!

Aku berlari anak menuruni tangga rumah. Kunci kereta dicapai dan tubuh laju membolos pintu.

Aku bersiar-siar dikawasan rumah ni aje sementara cuba untuk mengenal pasti lorong-lorong taman dan laluan-laluan kereta. Yelah, takut pula aku sesat nanti. Tak pasal-pasal polis bukakan peta kawasan perumahan ini untuk aku. Huhu! Malu ke tak malu tu?

***

Usai makan malam dan membeli barang dapur, tanpa berlengah aku terus balik ke rumah sewa. Aku pusingkan tombol pintu sebaik mengambil barang dapur dari bonet kereta. Lampu aku hidupkan. Barang tadi aku letak ke dalam peti sejuk. Niat dihati, lepas ni aku nak rehatkan diri sebab esok aku akan laporkan diri ke sekolah tempat aku mengajar. Sedang berkira-kira hendak naik ke atas..

“Arrgghh!! Aa..awak siapa? Awak buat apa dekat sini?” soal aku kepada seorang pemuda tinggi lampai dan berkulit cerah. Hampir terlompat melihat sekujur tubuh itu betul-betul berdiri di hadapan aku. Pemuda itu juga kelihatan sedikit terkejut dengan kehadiran aku.

“Sorry-sorry!” hanya itu sahaja yang terbit dari mulutnya sambil kedua belah telapak tangannya dirapatkan memohon maaf. Selain itu wajahnya juga aku nampak cemas. Dapat dilihat dari pandangan matanya yang sekejap-sekejap dilemparkan ke luar rumah. Aku turut melilau pandangan ke luar dek terpengaruh dengan tingkahlaku dia. Setelah sedar semula, aku kembali serius memandang dia. Fuh~ Cuainya aku tadi…tap takpe, kali ini tidak lagi!

“Awak siapa??! Ohhh awak nak cuba mencuri ya??” Nada aku naik. Aku cepat-cepat mengambil batang penyapu yang aku sedari ada di tepi pintu sebagai pelindung. Tubuh aku dalam keadaan bersiap sedia. Kalau dia nak cederakan aku, sekurang-kurangnya aku boleh bertindakbalas! Aku boleh elak!

“Eh-eh tak! Jangan salah faham. Letak penyapu tu dulu. Nanti saya explain!..” ujar dia menggeleng nafi seraya perlahan-lahan menghampiri aku. Tangannya pula diangkat sedikit tinggi. Agaknya nak beri aku keyakinan yang dia betul-betul maksudkan kata-katanya tadi kut? Macamlah aku boleh tertipu!

“Awak jangan maju ke sini! Kalau tak~~” Aku hayun-hayunkan batang penyapu itu.

“Okay-okay!” Dia berhenti mendekati aku. Fuh~ nasib baik. Kalau tak, aku dah hempuk tadi.

“Awak siapa?” Soal aku kembali.

“Syhhhh..” Dahi dia dikerut sambil jari telunjuknya diletakkan ke bibir. Lain yang aku tanya, lain yang dia balas.

“Apa??” Aku angkat kening bertanya dengan bahasa badan.

“Syhhhh~” Sekali lagi dia membuat perkara yang sama.

“Tutup lampu~” Arah dia. Hanya suara kecil yang keluar dari bibir dia. Aku jadi cemas. Jangan-jangan betul kata dia. Ye tak? Aku terus bergerak menutup lampu. Dia menghampiri jendela rumah dan mengintai-intai. Aku juga turut serta.

“Fuh~”. Dia menghela nafas panjang sambil tubuhnya disandarkan ke dinding manakala wajahnya ditundukkan ke bawah. Dengan langkah yang berjaga-jaga dan penyapu yang masih di genggaman, aku hampiri dia.

“Selesai?” Soal aku mengangkat kening. Dia angkat muka, tersengih-sengih!

“Keluar!” Aku tengok dia atas bawah. Sedap je suruh orang tutup lampu. Kalau JAIS datang, naya aku! Tak pasal-pasal aku kena tangkap basah dengan dia. Dengan wajah tidak bersalah, dia membuka pintu dapur lalu ke halaman rumah dengan kunci. Aku turut keluar membuntuti. Dia berhenti selepas beberapa langkah.

“Macam mana awak boleh masuk sini?” Soal aku. Perasaan aku masih ragu-ragu.

“Dengan kunci.” sambil dia mengangkat kunci dari poket seluar dia. Lalu tangan dia dimasukkan kembali ke kocek seluar. Kunci?

“Awak siapa??” Kesekian kali aku bertanya.

“Saya…”

“Sha%&^ @#$%&!!! Tolonglah terima! You dimana??” Entah dari mana muncul suara beberapa orang perempuan menjerit-jerit sedang memanggil seseorang. Pemuda dihadapan aku berkerut dahi dan memejam mata. Bibirnya pula diketap seolah-olah menahan geram. Oh? Aku tersenyum sinis seperti dapat menebak apa yang sedang berlaku sekarang.

“Ohh dikejar perempuan ye??” dia tersenyum pahit. Sudah tentu, memang betul andaian aku tu! Tidak lama itu, suara perempuan-perempuan tersebut hilang. Orang yang dicari tidak muncul-muncul, mungkin sebab itu pencarian ditamatkan.

“Giggolo ke?” aku terus-terusan bertanya lagi.

“Ehhh???!!! Bukan-bukan!” dia menggeleng laju.

“Jadi?”

“Err…”

“Sorry..” ujar dia tiba-tiba. Buat aku bingung, masih tidak dapat menangkap situasi sebenar. Maka aku anggukkan je kepala menjawab ucapan maaf dia tadi.

“Boleh saya rest dekat sini sekejap??” tanya dia. Dia ke pondok kecil yang terletak tidak jauh dari tempat kami berdiri tadi. Aku garu kepala. Nak halang, dia dah duduk dekat situ pulak. Isk..aku turut mengekori dia.

“Penyapu tu…turunkanlah. Saya tidak akan apa-apakan awak..” ujar dia tersenyum manis. Erk? Perlahan-lahan aku turunkan penyapu setelah aku yakin dia bukan penjenyah seperti yang aku fikir sebentar tadi.

Hemm..boleh tahan juga orangnya. Patutlah jadi rebutan perempuan-perempuan..aku berbisik kecil sambil memerhatikan dia, meneliti.

“Why?” tanya pemuda itu tersenyum. Lamunan aku terus mati. Sempat pula aku menilai dia. Isk kau ni Ika. Jaga mata tu Ika..ish-ish, kejap saja syaitan sempat menggoda kau! Kalaulah dia tidak didepan aku, aku dah tepuk dahi. Aku menggeleng kepala menjawab soalan dia tadi.

“Awak penyewa baru disini?” soal dia sambil pandangan dia dihalakan ke arah rumah. Aku angguk perlahan.

“Sorry, tadi saya ingatkan tiada orang dekat sini..sebab tu saya masuk mencari perlindungan.” ujar dia sekali lagi meminta maaf. Mata aku berkelip-kelip. Seakan aku sudah mengesan sesuatu tentang lelaki ini.

“Ohh....awak lah yang tinggal di sini sebelum ni??”

“Aha..” jawab dia membuka mulut dan macam nak tak nak je mengangguk.

“Ohhh…”

“Seorang je?” soalan dan pandangan dia buat aku resah. Lain macam je. Mata aku rata pandang dia atas bawah. Macam tak pernah nampak perempuan! Aku abaikan soalan itu.

“Okaylah saya balik dulu, by the way thanks.” katanya mula beredar dari perkarangan rumah..aku pula masih kaku berdiri di tempat sama. 

“Oh ya….” lelaki itu berpaling dan menghampiri aku kembali membuatkan aku terpinga-pinga.

“Saya minta maaf jika terlalu berterus-terang. Ada tak peluang untuk hubungan ini maju ke hadapan lagi?” tanyanya sambil memasukkan jari ke poket seluar jeansnya.

Aku kerut dahi. Bingung!

“Hubungan apa?” aku bertanya.

“Sebagai kawan?” tanya aku kembali. Dia menggeleng perlahan.

“Masih relevan tak cinta pandang pertama zaman ini?” aku buntang mata. Musykil!

“Eh?? Mungkin ya, mungkin tidak……” dahi aku berkerut. Gigih jugak aku menjawab soalan pelik dia.

“Kalau macam tu, ada tak konsep cinta pandang pertama wujud antara kita?”

Erkk!? Terkejut dengan soalan dia, aku kelu tanpa berkata. Dia ketap bibir bawah. Namun masih tenang tersenyum cantik.

“Between you and me…” sambung dia lagi. Aku terpamit dengan kata-kata pemuda tu. Dalam hati masih mencari-cari makna sebenar apa yang dimaksudkan olehnya. Tak kan dia maskudkan yang itu kot? Mustahil!

“Awak dan saya?” tanya aku sambil menunjukkan ibu jari aku ke arahnya kemudian ke arahku pula. Aku garu kepala.

“You're too slow!” tuturnya tersenyum melihat gelagat aku. Dia kemudiannya memeluk tubuh menunggu reaksi dari aku.

“Er...” Aku kehilangan kata-kata. Seraya aku genggam jari jemari. Serius! Aku masih tak faham!

“Blur?” soal dia yang sudah tertawa. Buat aku tambah bingung.

“Takpelah, saya pergi dulu. Ada jodoh, kita jumpa lagi.” tuturnya, automatik mematikan rasa tegang yang mencengkam dalam hati. Dia membuka pintu pagar lalu ke keretanya yang diparkir di bahu jalan. Anak mata aku mengekori pergerakan dia. Dia masuk ke perut keretanya lalu meluncur pergi meninggalkan aku.

“Aiseh..BMW 5 series? Muda-muda dah pakai kereta mahal..kalau aku ni, syukurlah ada abah pinjamkan kereta Kelisa tu..” aku berkata sendirian disertai dahi yang dikerut cuba mencerna sesuatu. Apa  ya?

“Erkk! Dia?!” Aku terpinga-pinga sendiri apabila tersedar.

“Kalau dia yang tinggal disini sebelum ni, maka dia adalah pemilik rumah ni!” Aku tepuk dahi. Memang kau slow Ika.

“Ishhh, kalau aku tahu tadi..sempat juga aku berterima kasih pada dia…” bermonolog jadinya. Alpa punya pasal.

Tapi...Apa maksud dia tadi eh? Hemmm..aku masih tidak boleh memadam ingatan aku akan apa yang dikatanya sebentar tadi. Hubungan? Couple? Kalau pasal itu, macam tak logik sangat sebab dia kenal aku pun tak. Dan aku, lagi lah tak kenal dia! Ergh! Abaikanlah.

***

“Waalaikumsalam Mama….” aku menjawab salam setelah menyentuh pada kotak skrin telefon yang berwarna hijau itu. Tuala mandi yang setia di tangan aku dari tadi, aku jemurkan pada kerusi dengan sebelah tangan.

“Alhamdulillah…Ika baik ke tak sana?”

“Alhamdulillah mama..Ika okay sini.” jawab aku ringkas. Sambil bertelefon, aku labuhkan punggung ke birai katil. Biar selesa sikit bercakap dengan mama.

“Yeke..? Yelah, tadi mama telefon tak berjawab…risau mama dibuatnya..betul Ika okay?” ulang mama.

“Ika okay mama…jangan risau. Tadi ada hal sikit..lagipun telefon tertinggal didalam beg…sebab tu tak berjawab tu…” jawab aku lagi. Aku patutnya call mama balik sebaik ternampak missed call mama tadi. Tapi entah, kenapa fikiran aku melayang jauh ke tengah laut. Aduh..

“Yelah-yelah. Mama terima alasan tu…tapi lain kali jangan buat lagi tau…buat risau je..” balas mama tertawa. Aku turut serta. Macam pegawai polis pulak mama ni. hehe..

“Iyeee mama…”

“Dah makan ke belum?”

“Alhamdulillah, dah mama…mama?”

“Dah-dah..ni takpelah, Ika rehatlah dulu..yang penting mama dah tahu Ika selamat dekat sana. Ingat pesan mama dan abah..”

“Baik ma…”

“Assalamualaikum..”

“Waalaikumsalam mama…” jawab aku seraya memutuskan talian. Fuh! Kesian mama…risau pulak dia. Apasal eh aku tak call mama tadi? Menggeleng-geleng kepala mengingatkan aku pada kecuaian sendiri. Aku baringkan tubuh ke katil memikir-mikir..

‘Masih relevan tak cinta pandang? Relevan?’ Masih terngiang-ngiang ayat tu di telinga aku. Apa maksud lelaki tu eh? Entah, kenapa aku tak boleh lupa pasal tu..ish! Tak kan dengan ayat tu aku sudah cair dengan lelaki kot? Pruuugghh! Naya…Tapi, sesungguhnya..ada sesuatu yang menarik tentang dia!

Tidurlah~~~ esok kerja
Share:

0 comments:

Post a Comment

Sepatah dua dari saya

Saya memohon kepada sesiapa yang ada berniat atau secara tidak sengaja terniat untuk menyalin, memplagiat atau apa-apa sahaja ungkapan yang membawa maksud yang sama agar membatalkan niat tersebut ^_^. Jika ada yang suka dengan karya-karya saya untuk diletak di blog peribadi, tolong kreditkan blog ini sekali. Akhir kata dari saya, dengan rasa rendah hati..saya ucapkan terima kasih tidak terhingga pada yang sudi membaca karya-karya yang ada di sini! semoga semangat ini terus membara untuk berkarya. InsyaAllah...

Disclaimer:
I do not own any of these pictures. No copyright infringement intended. If you own anything and would like it to be credited or removed, contact and I will gladly oblige.

Followers