Friday 22 April 2016

( Full Novel ) Suamiku 19 Tahun [ Bab 27 ]


“Hahahahhahahha! Seriously?? Tu lah engkau baby face sangat!. Dah lah pendek. Kurus lagi. Kecik je tau?” Dia kembali menyambung tawa dia sebentar tadi. Bergegar kerusi getah yang dia duduk dek kerana kuatnya volume mulut dia. Haih! Aku pandang sekeliling kami. Nasib baik masing-masing sibuk dengan tugasan. Maklumlah dah nak balik. Hehe..

“Ishh kau ni Fatin. Sengaja kau perli aku eh? Sungguh aku tak puas hati sebab aku sahaja report pasal perangai budak-budak tu. Boleh pulak aku yang kena balik? Aku memperbetulkan kedudukan aku yang duduk di atas sebatang kayu.

“Kau dah packing barang ke belum?” tanya Fatin.

“Dah, barang aku sikit je..” kata aku membalas. Kepala aku didongakan memandang Fatin. Tanpa sedar, fikiran aku kembali melayang akan penemuan aku lima hari lalu. Seterusnya pada dia....

“Ikaaa!” lamunan aku terhenti. Tersengih aku pandang Fatin.

“Kau ni dah kenapa Ika? Aku tengok, kau dari tadi nampak blur je?”

“Kau tahu tak, aku panggil nama kau dah tiga kali tau?!” sambung Fatin. Soalan bertubi-tubi dari dia. Aduh. Jangan je dia dapat baca fikiran aku sudah. Isk!

“Eh takdelah~ rindu....”

“Erkk?!?” rinduu anak buah akulah!” nada aku sedikit naik. Aduh, apa pasal pulak dengan aku ni??? bukan rindu kot…sebenarnya terfikirkan dia je…entah apa yang dia fikir pasal aku sekarang…hem..dahlah, dia dah tahu pasal Afif…

“Haaaa~ haaa...jangan tipu aku!” Fatin tersenyum jahat. Anak mata dia menatap tepat pada mata aku. Jari telunjuk dia pula dihalakan tepat ke arah aku bersilih ke mata kanan kemudian ke mata kiri aku.

“Haaa, haaa apa pulak ni?? Eishhh betul lahhh!” kalut! Dah aku temberang tadi, ni nak temberang apa lagi lepas ni?

“Aku tahu, aku tahu! Tapi aku tak nak sebut..” dia tertawa sendiri. Aku pula sudah bingung. Apa yang dia tahu??

“Apa dia??” aku pula yang bertanya pada Fatin kali ini. Bibir bawah aku, aku ketap semahunya. Tak kan aku dah kantoi kot?

“Takde, anak buah kau pun rindukan kau!” serta merta dia tertawa sendiri.

“Aikk??!” pandai betul dia kenakan aku balik.

Dia lemparkan pandangan ke tempat lain. Dahi aku berkerut bingung. Aku garu kepala yang tidak gatal. Nak buat macam mana kan?

.............


“Tahniahlah, sekolah kau orang menang keseluruhan!” ujar aku tiba-tiba membuka cerita baru.

“Tengoklah siapa guru penasihatnya!” kata Fatin ceria. Riak dia seperti berpuas hati dengan pencapaian anak muridnya. Fuh! Lega......bebanan perasaan tadi terlerai.

“Siapa tak kenal Nurfatin Binti Ismail? Kau hebat tau!” kata aku menambah. Justeru kami sama-sama tertawa.

“Pandai kau ambil hati aku eh!” tutur Fatin sambil bercekak pinggang.

“Eih dah lah, aku nak balik dah ni. Aku kena ikut belakang bas pelajar aku ni.” Segera Fatin bingkas bangun seraya memakai selipar jepun yang ditanggalkannya sebentar tadi.

“Aa..ahh yelah! Jangan lupa kerusi kau tu.” kata aku membalas. Aku berdiri sambil membetulkan baju yang sudah kusut dan menampar-namparnya agar habuk-habuk yang melekat terlerai.

Eh-eh, ye tak ye pulak kan!” Fatin menggaru kepalanya. Mungkin baru teringat bahawa dia yang bawa kerusi getah tu ke kem kami tadi. Geli hati dibuatnya. Selesai sesi salam dan peluk, Fatin meninggalkan kawasan kem kami dengan tangan dia mengheret kerusi getah. Aku pula segera ke parking kereta sebaik memaklumkan rakan setugas untuk balik ke rumah.

Dari jauh mata aku jelas melihat kelibat tiga sekawan budak-budak form 5 tu bersiap sedia untuk balik. Kebetulan parkir kereta aku berdekatan dengan bas mereka. Sampai di parkir kereta, aku jeling sikit je..kelam kabut budak-budak tu naik bas! Tu lah sebabnya, lain kali..jangan main hentam je. orang dah kata ‘saya cikgu’ tak nak percaya! Akhirnya?? Haih! Pelik-pelik perangai budak-budak sekarang. Si Shah tu lagi terlebih pelik! Hihi aku tertawa sendiri.

“Kirim salam dekat Shah!” tempik satu suara separuh berteriak. Nak jatuh tersembam aku dibuatnya. Suara ni, sudah tentu dari Fatin! Tak pasal-pasal aku pandang kiri dan kanan. Mana tahu ada pelajar atau guru dari sekolah aku dengar? Fuh!

“Syhhhhh~~” jari telunjuk aku memberi isyarat senyap ke bibir setelah mata aku tertumpu pada susuk tubuh Fatin yang duduk di bahagian pemandu keretanya. Dia automatik menekup mulut. Lupa lah tu~  Sabar je lah! Dah aku dapat kawan yang happy go lucky katakan. Er..

Fatin meninggalkan kawasan perkhemahan membuntuti bas yang tiga sekawan budak tu naik tadi.

“Erkk?!” Pelajar dari sekolah Fatin pulak? Isk...

* * *

Sesudah membuka tombol pintu rumah dan menutupnya kembali, aku terus ke ruang tamu lalu menghempaskan tubuh ke atas sofa. Sunyinya rumah ni.....kalau ada Shah kan best?

Erk! Boleh aku teringatkan dia? Bukan lagi baik dia keluar kawasan? Aku ingatkan aku bolehlah ‘membujang’ sekejap! Tapi ini..

Aku raup wajah memandang syiling ruang tamu..bersilih ganti ingatan aku mengenai dia.........Mungkinkah aku sebenarnya rindukan dia? Sayangkan dia tanpa aku sedar?

Ahhh sudah! Kau dah kenapa Ika oii?

Sebab aku keliru..sebab aku tidak yakin dengan dia…sebab aku takut dengan status dia..segala-galanya aku takut…..takut dengan masa depan bersama dia yang tidak pasti..
Share:

1 comment:

Sepatah dua dari saya

Saya memohon kepada sesiapa yang ada berniat atau secara tidak sengaja terniat untuk menyalin, memplagiat atau apa-apa sahaja ungkapan yang membawa maksud yang sama agar membatalkan niat tersebut ^_^. Jika ada yang suka dengan karya-karya saya untuk diletak di blog peribadi, tolong kreditkan blog ini sekali. Akhir kata dari saya, dengan rasa rendah hati..saya ucapkan terima kasih tidak terhingga pada yang sudi membaca karya-karya yang ada di sini! semoga semangat ini terus membara untuk berkarya. InsyaAllah...

Disclaimer:
I do not own any of these pictures. No copyright infringement intended. If you own anything and would like it to be credited or removed, contact and I will gladly oblige.

Followers